Да бъдеш копирайтър – работа или хоби

Да бъдеш копирайтър – работа или хоби

    Откакто свят светува, всеки някому робува. Заплетени в ангажименти, ежедневно погребваме нереализирани идеи. Копирайтинг услуги на ръба между творчеството и механизираното писане. Наскоро една девойка беше много изумена, че трудовият ми договор е към фирма, която няма нищо общо с писането. „Ама аз мислех, че ти си копирайтър по професия, а то ти е хоби“. Тактично обясних на дамата, че да пиша по зададени от други хора теми, едва ли може да е занимание, наречено „хоби“. По-скоро е задача, ангажимент, работа, макар и отнемаща по-малко време от официалната ми такава. При други обстоятелства едва ли бих съставяла текстове, свързани със скрити камери, части за компютри, описания на всякакви предмети, екстравагантни услуги и проекти.

        Хобито ми са миговете, изрязани от всепоглъщащото бързане, когато наблюдавам заека и кучето ми, когато чета художествена литература или правя опити да създавам такава. Пиша за удоволствие, когато не търся точно определен обем, не подбирам ключови думи, рекламни послания и не следвам шаблони. Хобито ми е бягството от пешеходните пътеки на дните и вглеждането в светлините на различното.

        Да бъдеш копирайтър е професия, която изисква знания, езиков усет, умения, търпение, време и страшно много прецизност. Когато пишеш за удоволствие, можеш да изложиш себе си, когато създаваш текстове за клиент, рискуваш да попречиш на бизнеса му, да създадеш неприятно впечатление в съзнанието на клиентите.

 

           Параметри на трудовия процес при копирайтинга

copywriter

        Отговорният копирайтър знае, че поетият ангажимент трябва да бъде спазен качествено. Това занимание не е хоби, а е работа, защото:

  1. Често се налага да пишеш по теми, които не са ти любими, рядко те вдъхновяват, понякога те затрудняват и изискват дълга подготовка.
  2. Разполагаш с краен срок и задание, с които трябва да се съобразяваш.
  3. Твърде е възможно да получиш критика от хора, които не могат да пишат. Не е изключено да изискат текст с лексика и стил, позиционирани много под твоите възможности.
  4. Отношенията с клиентите са прагматични – те плащат, за да получат текст, който продава.
  5. Готовият продукт се публикува из виртуалното пространство, но почти никога не носи името на своя създател. Копирайтърът често остава анонимен.

 

                                                                                                     Творчеството като опция

copywrtiting

         Добрият копирайтър трябва да притежава знания за оптимизиране на сайтовете, но и огромна страст към писането, езика и творчеството. Той може и да има „тарифа“ за написване на 100 думи, създаване на слоган, описания на продукти, но осъзнава, че думите са безценни.

   Да предоставяш копирайтинг услуги е работа, а не хоби. Използваш творческия си устрем, но той е окован, за да се впусне в пътеката на чуждите гледища. Все пак има клиенти, които ценят компетентността на авторите и им дават свобода, за да бъдат думите ароматни и вкусни.

                        Заобичах писането, когато в училище ми дадоха задача да разкажа за есента.

                 Тогава нямах компютър, не знаех какво е SEO оптимизация, не изчислявах думите в стотинки.

    Листата просто падаха, а съзнанието ми беше смесица от цветове, впечатления, чувства и букви. Копирайтърът върши работа, в която може и да влага страст, но тя е потушена от филтрите на очакванията.

 

FacebookTwitterGoogle+Share

1 thought on “Да бъдеш копирайтър – работа или хоби”

  • 1
    Мариела on юли 27, 2016 Отговор

    Така е за съжаление. Думите носят магия, но много малко хора го осъзнават. Много бъдещи успехи в трудния занаят на писането :*

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *